KUSERU RINDU ITU

KUSERU RINDU ITU
Perkahwinan itu tiada kekurangan langsung.Hisyam bahagia menjadi suami kepada Idayu dan Idayu sepuluh kali bahagia bergelar isteri kepada lelaki yangdicintai sepenuh jiwanya itu, walau perkahwinan mereka bukan berlandaskan perasaan cinta pada mulanya. Kebahagiaan hampir menjadi sempurna dengan kehadiran seorang anak lelaki yang cukup keletah. Namun di pihak Hisyam, bagai ada satu kekosongan di hatinya. Kekosongan yang dia rasakan perlu diisi dengan kehadiran seorang gadis manis bernama Maisara. Maisara mengajarnya erti rindu. Maisara juga berjaya membawa debar di hatinya apabila mata saling bertaut. Yakin, itu adalah cinta yang dia cari, Hisyam nekad mahu bersama dengan Maisara. Namun… satu hakikat yang mula dia sedar, desakan demi desakan daripada Maisara agar Idayu disingkirkan di antara mereka, telah membuka satu dilema baru. Walau dia yakin hubungannya dengan Idayu hanya berlandaskan rasa tanggungjawab, satu kenyataan yang perlu dia hadapi… dia tidak mampu untuk berpisah dengan Idayu. Lalu, benarkah ada cinta yang mekar di hatinya untuk Maisara, dan benarkah juga hubungannya dengan Idayu hanya kerana tanggungjawab semata-mata? Mampukah dia menerima hancur sekeping hati milik Idayu dengan kecurangannya dan mampukah Maisara terus membawa bahagia di jiwanya? Siapakah sebenarnya yang benar-benar dia cinta?

“Saya sendiri tak pernah sangka Idayu boleh jadi sekeras ini. Salah saya, terlalu yakin dengan kelembutan dia. Dia tak pernah melawan. Dia selalu patuh dan mengalah pada saya. Selalu buat saya berasa dia akan selalu akur pada saya. Sekali terkena, terduduk saya. Rupa-rupanya saya masih belum kenal betul-betul siapa Idayu,”

Thursday, August 11, 2011

BAB 5


BAB 5

“WALIMATULURUS?” Idayu bertanya sambil menatap kad undangan perkahwinan di tangannya.
Hasmieza senyum sambil mengangguk.
“Jadi, inilah perkara penting tu ya?”
“Ya. Kenapa? Macam tak happy aje?” soal Hasmieza agak hairan dengan penerimaan Idayu tentang khabar perkahwinannya. Sangkanya Idayu akan menjerit kegembiraan.
“Well. Aku tak tahu sama ada nak ucap tahniah atau nak marah.”
“Kenapa pula?” Hasmieza bertambah hairan mendengar kata-kata Idayu.
Idayu merenung tajam wajah temannya itu. “Yalah. Tiba-tiba kau datang terus bagi kad jemputan kahwin. Kau tak pernah cerita pun yang kau sedang bercinta. Berahsia dengan aku, ya?”
Hasmieza tergelak besar mendengar omelan Idayu. Rupa-rupanya itu penyebab kemarahan Idayu. “Kalau pasal tu, aku ada alasan kukuh untuk membela diri.”
Idayu tersenyum mendengar kata-kata sahabatnya itu. Dia membetulkan duduknya sambil merenung wajah temannya itu.
“Okey. Aku nak dengar alasannya. Kalau tak cukup kukuh, aku tak nak pergi ke majlis kau ni.” Idayu bersuara separuh bergurau.
“Janganlah macam tu. Kau tak kasihan kat aku ke? Best friend kau ni datang dari jauh semata-mata nak bagi kad ni, tau.”
“We’ll see....” Idayu sengaja bermain emosi untuk mengumpan cerita daripada Hasmieza.
“Well... aku tak bercinta pun.”
“Apa? Maksud kau... kau pun sama dengan aku? Kena kahwin paksa?” Cepat Idayu memotong kata-kata Hasmieza.
“Tak. Kau ni, janganlah menyampuk. Tak best la aku nak cerita. Dengar saja, tau!”
“Okey... okey, aku dengar.” Idayu akur.
“Dengar ya.”
“Yalah. Aku dengarlah ni. Cepatlah sambung.”
Hasmieza senyum. Perlahan dia menyedut jus tembikai di hadapannya. Sengaja membuatkan Idayu tertunggu-tunggu.
“Mieza, cepatlah,” ujar Idayu tidak sabar.
“Sabarlah. Aku nak minum dulu.”
Idayu mengeluh. Tidak sabar dengan gelagat Hasmieza yang sengaja melambat-lambatkan ceritanya.
“Dia kawan sekerja aku. Aku dah lama sukakan dia. Tapi, dia ni pemalu sangat. Takkan aku yang nak mulakan dulu. Sudahnya aku pun, memendam perasaan sajalah. Lagipun aku takut nak berterus terang. Takut kalau-kalau aku cuma bertepuk sebelah tangan. Malulah aku, sebab aku banyak berurusan dengan dia, dalam kerja. And, that’s why la aku tak bercerita dengan kau. Aku tak tahu nak klasifikasikan keadaan aku. Nak kata bercinta... tak. Sebab dia tak pernah meluahkan perasaannya. Nak kata aku tak bercinta, tak pasti. Sebab, siang malam aku cuma terbayang-bayangkan wajah dia saja.”
“Then?”
“Tiga tahun aku menunggu. Tapi, tak ada apa-apa perubahan. Sehinggalah satu hari dia terserempak aku keluar dengan Rafi, sepupu aku tu. Kau kenal, kan?”
Idayu mengangguk.
“Dia ingat aku ada apa-apa dengan Rafi, jadi dia tanya aku untuk dapatkan kepastian. Masa tu la dia tersasul cakap perasaan dia. Merah padam muka dia lepas tu. Malu. Rupa-rupanya dia pun ada hati kat aku,” cerita Hasmieza sambil tergelak kecil.
Idayu turut ketawa. “Lepas tu?”
“Lepas tu dia terus ajak aku kahwin. Dia dah buang masa selama tiga tahun. Jadi katanya dia tak mahu buang masa lagi. Lagipun, kita ni bukannya muda lagi, kan? So, aku setuju sajalah. Kami bertunang dua minggu lepas, dan we are going to marry. Tak sempat nak bercinta. Nampaknya kami terpaksalah bercinta lepas kahwin. Macam kau. Ha... ini mungkin sama dengan kau. Bercinta lepas kahwin,” cerita Hasmieza panjang lebar.
“Tahniah Mieza. Aku doakan kau bahagia sampai ke akhir hayat,” ucap Idayu ikhlas. Dia tersenyum senang dengan khabar gembira itu.
“Terima kasih. Kau dengan Hisyam, macam mana?”
Idayu diam seketika mendengar soalan Hasmieza. Soalan itu membangkitkan semula rawan di hatinya.
“Kenapa kau diam?” Hasmieza bertanya lagi. Hairan melihat kebisuan Idayu. Wajah ceria temannya itu juga hilang tiba-tiba.
Idayu membiarkan jemarinya memintal-mintal hujung tudung. Jiwanya yang resah meminta dia berkongsi keresahan ini dengan seseorang. Dan, Hasmieza adalah calon yang terbaik.
“Kenapa kau diam?” ulang Hasmieza lagi. “Kau ada masalah dengan Hisyam ke?”
Idayu tetap diam.
“Tapi, semalam aku tengok kau dengan dia....” Kata-kata Hasmieza terhenti di situ. Melihat wajah Idayu yang mendung, rasanya tidak perlu untuk dia teruskan kata-katanya itu. “What happened?”
Idayu mengangkat muka. Wajah Hasmieza dipandang agak lama. Sungguh dia perlukan tempat untuk dia meluahkan segala beban yang terpendam di hati.
“I don’t know,” ujarnya pendek setelah agak lama berdiam diri.
“Aku tak faham. Selama ni aku tengok rumah tangga kau perfect. Tak ada masalah. Bahagia. Malah, kadang-kadang aku jadi cemburu melihat kebahagiaan kau. Hisyam layan kau dengan baik. Terlalu baik. Tak pernah bergaduh. Loving couple. Kenapa tiba-tiba?”
“Puas aku tanya soalan yang sama pada diri aku. But, I don’t have the answer. I don’t know. I don’t know, Mieza.”
“Kamu berdua bertengkar?”
“Unfortunately no. Kalau kami ada bertengkar, at least aku ada satu reason. But I have no clue. Aku tak tahu kenapa dia buat aku macam ni? Kenapa dia berubah perlahan-lahan? Kenapa dia lakukan semua ni?”
“Apa yang dia dah buat?”
“Akal aku menyangkal. Tapi hati aku yakin, dia ada perempuan lain.”
“What? Hisyam? Ada perempuan lain? Aku rasa kau patut dengar kata akal kau. I don’t believe it. Tak mungkin. Dia begitu bahagia dengan kau. Aku tengok semuanya. Aku tengok cara dia layan kau. Cara dia pandang kau. Cara dia bercakap dengan kau. It seems you’re everything for him. Tak mungkin dia buat kau macam tu. Mustahil. He loves you, Ayu.”
“I don’t think so.” Idayu bersuara perlahan.
Tidak mungkin ada cinta di hati lelaki itu. Hisyam tidak pernah menyatakannya sejak tujuh tahun dulu. Dan... sehingga ke hari ini, kalau dia ingin mencari punca perubahan Hisyam, itulah satu-satunya punca perubahan lelaki itu yang dapat diproses dengan baik oleh akalnya.
“What do you mean by that words? Ayu... kau hidup bahagia dengan dia selama ini. Kamu berdua ada Syafiq. Apa yang membenarkan itu semua berlaku kalau bukan cinta?”
“Aku pun tertanya-tanya, apa yang membenarkan kebahagiaan ini menjelma dalam hidup kami?” Idayu seperti keliru.
“Hisyam seorang lelaki yang baik. Mungkin ada yang cemburu dan cuba menghasut kau. Membuatkan kau prasangka pada suami kau sendiri?”
Idayu mengeluh perlahan. Memandang wajah Hasmieza dengan mata yang berkaca. “Aku lihat sendiri, Mieza. Aku... isteri dia, melihat sendiri dia begitu mesra dengan perempuan lain. Perempuan muda yang cantik.”
“Maybe it was just a misunderstanding. Kau tak tanya dia?”
Idayu menggeleng.
“Kenapa?”
“Aku takut dia mengiakan semua tekaan aku. Aku takut aku tak akan dapat menerima kenyataan ini. Aku takut akan kehilangan kebahagiaan ini. Aku takut aku akan kehilangan dia. Aku tak mahu, Mieza. Aku tak mahu kehilangan dia. Aku sayangkan dia. Aku cintakan dia. Aku tak mahu rumah tangga kami hancur. Aku tak mahu kebahagiaan ini hilang...” luah Idayu dengan nada yang sayu.
Hasmieza menarik nafas panjang mendengar luahan Idayu yang tidak berpenghujung. “Aku yakin, semua itu takkan berlaku. Aku yakin Hisyam sangat mencintai kau.”
Idayu menggeleng perlahan. Tidak mungkin. “Aku yakin dia tidak pernah mencintai aku. Tujuh tahun usia perkahwinan kami. Tapi sampai ke saat ini, dia tidak pernah cakap dia cintakan aku. Tidak pernah Mieza. Setiap kali aku tanya, dia akan diam dan mengubah topik perbualan kami.”
“Ya ke?” soal Hasmieza dengan nada yang agak perlahan. Sukar untuk mempercayai apa yang keluar dari mulut Idayu.
Idayu mengangguk perlahan. Pilu apabila dia memikirkan tentang hal itu. Perlahan Hasmieza menggenggam tangannya. Erat menggenggamnya. Sedih melihat wajah sahabat baiknya yang kelihatan begitu murung.
“I don’t know what to say.” Hanya itu yang mampu dia luahkan. Dalam diam dia kagum dengan ketabahan Idayu. Idayu boleh berlagak seperti tiada apa-apa yang menghiris perasaannya, walhal dia telah melihat kemesraan suaminya dengan perempuan lain. Jelas kelihatan di mindanya wajah ceria Idayu bersama Hisyam malam tadi. Dia sendiri tertipu dengan keceriaan Idayu. Siapa sangka di sebalik keceriaan itu, hati Idayu sebenarnya semurung wajahnya saat ini.
“It’s okay. I’m fine. Memang sedih. Tapi, still under control,” balas Idayu cuba berlawak.
Hasmieza tersenyum kecil. Terasa lawak Idayu tidak kelakar langsung.
“I’m proud of you. Kau sangat-sangat tabah, Ayu,” ungkapnya.
Idayu menggeleng.
“Kenapa?”
“Aku tak tabah... tak tabah langsung, Mieza. Aku cuma takut. Aku takut pada hidup aku yang tak ada kepastian. Aku tak nak kebahagiaan ini terganggu. Aku mahu menikmati kebahagiaan ini sampai bila-bila. Tapi, mustahil. Hisyam memang tidak pernah menjanjikan apa-apa untuk aku apatah lagi kebahagiaan. Apa yang aku perolehi sepanjang perkahwinan kami ni, memang terlalu berharga. Aku tak akan sia-siakan detik bahagia ini selagi aku diberi kesempatan untuk menikmatinya. Dalam masa yang sama, aku juga takut. Takut Hisyam akan akhiri kebahagiaan ini. Aku tak nak kehilangan dia, Mieza. Dia segala-galanya pada aku. Tapi, aku sedar aku tak pernah memiliki dia....” Idayu meluahkan segala yang terpendam.
“Maksud kau? Kalau Hisyam mengiakan hubungan dia dengan perempuan tu nanti, kau akan mengalah?”
“Sesetengah perkara, kita tak boleh paksa, kan?”
Hasmieza mengeluh panjang sambil menggelengkan kepala. “Kalau aku... I’ll fight till the end. He’s yours. Kau dah kahwin dengan dia for more than six years, dah tujuh tahun pun sebetulnya. Kau berhak mempertahankannya.”
“Kita tukar topik.” Idayu bersuara sambil tersenyum hambar.
Hasmieza mengeluh lagi.
“Aku tak nak pertemuan kita ni terus tercemar dengan cerita sedih aku. It’s not fair. Aku percaya kau ada banyak cerita gembira nak kongsi dengan aku. Betul tak?”
Hasmieza mengeluh perlahan. Memandang wajah Idayu yang sedikit tersenyum. “Tadi ya. Tapi, sekarang macam dah tak ada.”
“Janganlah macam tu. Or else, lepas ni aku tak akan cerita apa-apa lagi pada kau.”
Hasmieza tersenyum mendengar ugutan itu.
“Okey. Kita tukar topik,” ujar Hasmieza sambil meleraikan pegangan tangannya di jemari Idayu.
Idayu turut tersenyum.
“Aku tak tahu ini penting ke tidak bagi kau. Borhan sekarang bekerja di Terengganu. Dia selalu call aku. Dan... dia selalu sangat tanya pasal kau.” Hasmieza bersuara lagi.
Idayu tersenyum kecil. Mendengar nama itu, mengembalikan seraut wajah yang pernah membuat dia bahagia dan pernah membuat dia sangat terluka. Sudah lama wajah itu terpadam dari album kenangannya.
“Tak penting sama sekali. Aku tak kenal dengan manusia yang bernama Borhan.”
“Dia tak pernah bosan bertanyakan kau. Tahu?”
“Untuk apa? Untuk apa, Mieza?” soalnya memandang wajah Hasmieza.
Hasmieza mengangkat bahunya.
“Mungkin dia masih mengharapkan kau.” Hasmieza memberi pendapat.
Idayu tergelak sinis mendengar kata-kata Hasmieza. “Mengharapkan aku? Dia dah lupa ke? Kan ke dia yang lepaskan aku pada Hisyam dulu. Apa lagi yang dia nak harapkan dari aku?”
“Kembali pada dia barangkali. Sampai sekarang dia masih belum kahwin.”
Idayu membuang pandang. “Dia kahwin atau tak, itu bukan masalah aku. Tak payahlah cakap pasal dia. Aku tak nak dengar.”
“Okey. Dah tu kau nak cakap pasal siapa?”
“Hmmm... pasal Hakimi ni?” Ujar Idayu sambil memandang nama yang tercetak di atas kad jemputan perkahwinan Hasmieza.
Hasmieza tersengih. “Okey. No problem. Apa yang kau nak tanya pasal Hakimi ni?”
Idayu tersenyum kecil sambil menggaru dagu. Mengundang tawa Hasmieza.

No comments:

Post a Comment

BAGAIMANA UNTUK MENDAPAT NOVEL INI?

Untuk mengetahui kesudahan kisah ini, segera dapatkan KUSERU RINDU ITU di rangkaian kedai buku MPH, Popular dan kedai-kedai berdekatan anda.

Anda juga boleh terus melanggan dengan Kaki Novel Enterprise melalui online ataupun pos. Untuk melanggan melalui online, sila layari laman web kami di:- www.kakinovel.com. Untuk melanggan melalui pos, anda hanya perlu tuliskan nama, alamat lengkap, no. telefon, tajuk novel yang ingin dilanggan dan jumlah naskhah berserta wang pos/ kiriman wang atas nama:-

KAKI NOVEL ENTERPRISE

dan poskan ke alamat berikut:-

Kaki Novel Enterprise

No. 33-2, Jalan Wangsa Delima 12,

D’Wangsa, Wangsa Maju,

53000 Kuala Lumpur.

No. Telefon:- 03-4149 0096 begin_of_the_skype_highlighting 03-4149 0096 end_of_the_skype_highlighting

No. Faks:- 03-4149 1196